Prowadzący: dr Damian Szacawa
Goście:
– Kapitał rozwojowy to nie tylko potencjał finansowy, ale też intelektualny – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, podczas panelu dyskusyjnego "Budowanie kapitału rozwojowego – edukacja, praca, przyszłość" na XXVII Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju.
Ekonomista przekonywał, że aby skutecznie budować kapitał rozwojowy, najpierw obywatele muszą zgodzić się w kwestii najważniejszych celów społecznych. Bankowiec zwrócił też uwagę na ostatni kryzys finansowy, który – jego zdaniem – wykazał niedostatek wiedzy na temat finansów i bankowości ("Bankowość łączy wszystkich obywateli: podatników, depontentów, kredytobiorców itd"). Przytoczył też słowa znajdujące się w książeczkach oszczędnościowych Pocztowej Kasy Oszczędności, które były wręczane z inicjatywy prezydenta RP Ignacego Mościckiego: "Dobrobyt i pomyślność każdego kraju jest oparta na solidnej skale, jaką jest oszczędzanie".
Zgodził się z nim Grzegorz Chłopek, Prezes Zarządu Nationale Nederlanden: – Warto już od najmłodszych lat tłumaczyć dzieciom, czym jest procent składany i skąd się biorą pieniądze w bankomacie. Edukacja finansowa nie może rozpoczynać się dopiero w wieku 18 lat – argumentował.
Piotr Dardziński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przekonywał, że dzięki przygotowywanej przez Ministerstwo Ustawie 2.0 (zwanej też "Konstytucją dla nauki") rektorzy wyższych uczelni będą mieli większą swobodę współpracy z pracodawcami.Uczestnicy projektu pytali prelegentów o to czy istnieje w Polsce jakieś partnerstwo pomiędzy sektorem edukacji i sektorem przemysłowym i czy Polska potrzebuje w tej kwestii wsparcia Unii Europejskiej. Fruzsina Csonka z Węgier poruszyła problem z jakim zmierzyć się musi współczesny świat w obliczu gwałtownie zachodzących zmian i robotyzacji. Czy system edukacyjny w Polsce, na Węgrzech, w Europie jest gotowy na radykalne zmiany? - pytała.